På svenska

Ansöka om en lägenhet

Fyll den elektroniska lägenhetsansökan noggrant, eftersom det påskyndar behandlingen av din ansökan. Det lönar sig att ansöka om en lägenhet i mer än ett område, eftersom avgränsningen av områden har en betydande inverkan på möjligheterna att få en lägenhet. Kom ihåg att hålla dina ansökningsuppgifter uppdaterade och anmäla eventuella förändringar i din familje- och levnadssituation samt inkomst. Ansökan är giltig i 90 dagar, under vilken tid du kan förnya din ansökan genom att skicka in en ny elektronisk lägenhetsansökan genom vår webbplats, via e-post asukasvalinta@lova.fi eller per telefon. Ansökningar behandlas dagligen. Vi kontaktar dig när vi har hittat en lämplig lägenhet.

Säkerhetsdepositionen ligger mellan 250 € – 1500 € beroende på kreditupplysningen och bostadens storlek. Kreditupplysningarna kontrolleras för alla lägenhetssökande. Eventuella negativa kreditupplysningar är inte ett hinder för att få en lägenhet.

Om vi hittat en lämplig lägenhet skickar vi ett lägenhetserbjudande till dig via e-post. Du får även ett sms-meddelande om nya erbjudanden. Därför är det viktigt att dina kontaktuppgifter är korrekta. I lägenhetserbjudandet ber vi dig om nödvändiga bilagor och ger instruktioner om hur du kan bekanta dig med lägenheten. När du har fått lägenhetserbjudandet har du några dagar på dig att bestämma dig och meddela oss om du tar emot lägenheten. När du har accepterat erbjudandet ber vi dig att skicka de begärda bilagorna till vår kundtjänst via e-post så snabbt som möjligt. Du behöver inte förse oss med originaldokument. Det räcker t.ex. med ett skarpt foto av den begärda bilagan. Innan du undertecknar hyresavtalet går vi igenom avtalsfrågor som deposition, eventuella bilagor, bastu och parkeringsplatser.

Våra lägenheter är socialt stödda och vi tar hänsyn till detta, liksom till de principer för val av hyresgäster som fastställts av Lojos grundtrygghetsnämnd.

Öppna den elektroniska lägenhetsansökan genom att klicka på länken nedan.

Inledande av hyresförhållandet och nycklar

Ditt hyreskontrakt har ett startdatum. Det är dagen då du kan hämta nycklarna från kontoret eller från Lohjan Lukkopalvelu och flytta in i din nya lägenhet. Om du inte själv kan hämta nycklarna kan du ge en annan person fullmakt att hämta nycklarna. Du måste visa legitimation när du hämtar dina nycklar. När du hämtar nycklarna kvitterar du ut dem. Vid hyresförhållandets slut återlämnas nycklarna till den plats där de hämtades.

Boendesidorna och boendeguiden

På boendesidorna hittar du information om ditt eget boende och kan anmäla fel i din lägenhet eller ditt bostadshus. Du kan begära ändringar av bastutider och parkeringsplatser samt beställa extra nycklar och göra en anmälan om borttappade nycklar.

Att ta boendesidorna i bruk kräver stark autentisering med nätbankskoder eller mobilcertifikat. Du kan använda boendesidorna då du har ett giltigt hyresavtal för en lägenhet som ägs av Lohjan Vuokra-asunnot Oy.

När du registrerar dig som användare är din e-postadress ditt användarnamn. E-postadressen måste bekräftas med bekräftelsemeddelande som skickas till den e-postadress som angavs under identifieringen. Välj den bank som du vill använda för identifiering och logga in med dina bankskoder eller ditt mobilcertifikat. När du har skapat ett konto får du ett e-postmeddelande med en länk för att aktivera ditt konto. Bekräftelselänken omdirigerar dig till en sida där du ombeds att ange din e-postadress och ditt lösenord. Bekräftelselänken är giltig i 24 timmar. Om bekräftelselänken har gått ut kan du be systemet att skicka ett nytt bekräftelsemeddelande. Efter identifiering kan du logga in med din e-postadress och ditt lösenord.

Om du inte har nätbankskoder kan personlig identifiering göras i kundtjänsten, och då måste du kontakta kundtjänsten och boka en tid.

Uppsägning av hyresavtalet

Om du inte har nätbankskoder måste uppsägningen göras skriftligen. Om det finns flera parter i avtalet måste varje part underteckna ett skriftligt meddelande om uppsägning. 

Uppsägningen ska skickas till vår kundtjänst som e-postbilaga till toimisto@lova.fi, per post eller genom att leverera den till vårt kontor på adressen Kauppakatu 6, 3:e våningen, 08100 Lojo.

Service

Gör en felanmälan direkt till underhållsföretaget. Observera att olika företag kan ansvara för underhåll av byggnaden, gården och städningen. Du kan använda länken nedan för att göra en fastighetsspecifik felanmälan till underhållsföretaget.